Rodzaje zabaw dla dzieci i rodziców

Zabawa to naturalna aktywność dziecka. Dzięki niej nasz maluch poznaje świat, każdego dnia uczy się  nowych rzeczy. Kto z nas nie lubi się bawić? Przyjemnie spędzać czasu? Warto, mimo obowiązków i zabiegania, poświecić dziecku w każdym wieku czas na zabawę.

Po co zabawa?

Już niemowlęta zaczynają się bawić, interesują się swoimi rączkami i paluszkami, poznają swoje ciało. Dzięki zabawie dzieci rozwijają się intelektualnie, emocjonalnie, społecznie, ruchowo oraz duchowo. W czasie zabawy uczą się relacji z rówieśnikami, zaczynają poznawać normy społeczne. Aby zabawa dawała dziecku jak najwięcej, powinna być kreatywna i dostosowana do etapu rozwojowego dziecka.

Są różne rodzaje zabaw, jeden z bardziej znanych psychologów Jean Piaget zajmujący się psychologią rozwojową, opracował teorię zabawy.

chlopiec-i-wedka

Zabawa a etapy rozwojowe

Piaget podzielił zabawę na różne fazy, które zmieniały się wraz z wiekiem dziecka.

Zabawa doskonaląca 0-2 r.ż

Opiera się na zabawie usprawniającej funkcje motoryczne dziecka oraz poznawanie świata za pomocą zmysłów, czyli sensorycznie. Dzieci ćwiczą kontrolę wykonywania ruchów, badania przedmiotów za pomocą dotyku i wzroku, smaku, węchu.

Zabawa symboliczna 2-7 r.ż

W czasie zabawy dzieci wykorzystują różne przedmioty, nadają im funkcje nie zgodne z przeznaczeniem np. banan staje się telefonem, karton samochodem, a patyk różdżką. Na tym etapie rozwija się fantazja i wyobraźnia dziecka.

Zabawa w role od 7 r.ż

Dziecko w trakcie zabawy zaczyna stosować różnorodne zasady i procedury, rozwija się bardzo mocno intelekt dziecka, jego procesy myślowe. Pojawiają się takie zabawy jak: zabawa w lekarza, strażaka, w dom, w sklep.

pluszowy-mis

Rodzaje zabaw

W zależności od wieku dziecka możesz mu zaproponować inne zabawy, tak, aby dana aktywność była dla niego ciekawa i zachęcająca.

1.Zabawy manipulacyjne

Pojawiają się najwcześniej. Uczą kontroli własnego ciała. Polegają na manipulowaniu przedmiotami – oglądaniu ich, dotykaniu, turlaniu, braniu do ust. Dzięki takim zabawom dziecko poznaje świat wszystkimi zmysłami.

Np. Zabawa fakturami – książeczka z różnymi rodzajami faktur np. aksamit, karton, rzepy, folia bąbelkowa.  Uczenie dzieci nazw: szorstki, miękki, śliski.

Zabawa ,,Zgadnij co to?” – woreczek a w nim różne przedmioty – grzebień, łyżka, małe pudełko, książka – dziecko za pomocą dotyku ma określić co znajduje się w woreczku.

2.Zabawy konstrukcyjne

Ćwiczą sprawność manualną, rozbudzają kreatywność, ciekawość poznawczą. Dzięki budowaniu i wytwarzaniu czegoś nowego, dzieci uczą się tego jak coś stworzyć z różnych części. Zabawy konstrukcyjne doskonalą spostrzegawczość i pozytywnie wpływają na rozwój ruchowy.

Np. Zabawy w budowanie, odwzorowanie kształtów z książeczki, pomoc w gotowaniu np. wspólne robienie ciasta, babeczek, tworzenie wazonika – obklejanie słoiczka plasteliną lub masą plastyczną.

3.Zabawy tematyczne

Pomagają dzieciom podejmować różne role społeczne, uczą jak zachowywać się w różnorodnych sytuacjach. Rozwijają wyobraźnie dziecka. Pojawiają się dialogi tematyczne. U młodszych dzieci zazwyczaj pojawia się jeden element danej zabawy np. gaszenie pożaru, u starszych są one bardziej rozbudowane.

Np. Zabawa w dom, w gotowanie, w sklep, w strażaków.

4.Zabawy rytmiczno- ruchowe

Z wykorzystaniem piosenek, układów choreograficznych, gestów. Pomagają ćwiczyć sprawność ruchową dziecka, zręczność, szybkość, poczucie rytmu, zaspokajają jego potrzebę ruchu.

Np. taniec, zabawa ze skakanką, gra w piłkę, zabawa na placu zabaw, zabawy z wykorzystaniem przyrządów do ćwiczeń.

5.Zabawy badawcze

Wynikają z naturalnej ciekawości dziecka odnośnie otaczającego go świata. Polegają na eksperymentowaniu i testowaniu różnych materiałów, tkanin.

Np. zabawa z latarką – włączone/wyłączone, przeprowadzanie prostych eksperymentów chemicznych – masa nienewtonowska (potrzeba mąka ziemniaczana i woda), robienie wulkanu, lawy w butelce.

6.Zabawy dydaktyczne

Zazwyczaj są celowo organizowane przez dorosłych rodziców lub nauczycieli. Pozwalają na zdobycie nowych umiejętności – lepszego rozumienia, analizy i syntezy, wyciągania wniosków, wyszukiwania różnic i podobieństw.

Np. zabawa w odszukiwanie kształtów – szukanie przedmiotów o takim samym kształcie jaki jest na rysunku, wyszukiwanie różnic na obrazkach.

Każde dziecko jest inne, pozwól mu eksperymentować z zabawą, z szukaniem nowych pomysłów na ciekawą aktywność.  A jednocześnie bądź towarzyszem w poznawaniu świata.

bake-1786926_1920

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *