Nordic Walking – idealny dla kobiet w ciąży

Aktywność fizyczna w ciąży jest bardzo istotna, ponieważ służy zarówno przyszłej mamie, jak i jej nienarodzonemu maleństwu. Oczywiście nie każdy rodzaj sportu można wtedy uprawiać. Wśród tych najbardziej bezpiecznych wymienia się Nordic Walking. Zobaczcie dlaczego.

Dlaczego warto ćwiczyć w ciąży?

Ćwiczenia w czasie ciąży wpływają korzystnie na samopoczucie przyszłej mamy.

Z pewnością nie raz słyszałyście od swojego lekarza, żeby w czasie ciąży nie unikać aktywności fizyczne. Dlaczego ? Ćwiczenia w ciąży niosą ze sobą szereg korzyści. Najważniejsza z nich to poprawa samopoczucia. Ruch, potrafi zrelaksować, wyciszyć i uspokoić o wiele skuteczniej i z większym pożytkiem, niż spotkanie z przyjaciółką czy kolejna porcja pysznego ciasta bananowego. Po drugie ruch na świeżym powietrzu czy chociażby otwartym oknie sprzyja lepszemu dotlenieniu organizmu, dzięki czemu dochodzi do usprawnienia pełnionych przez niego funkcji. Decydując się na aktywność w ciąży znacznie łatwiej o kontrolowanie wagi, a tym samym o szybszy powrót do formy po porodzie. Niektóre z aktywności fizycznych – jak na przykład pływanie – odciążają też kręgosłup i stawy tym samym ułatwiając walkę z dolegliwościami bólowymi. Ruch w ciąży reguluje też pracę jelit, co pozwala uniknąć takich częstych dolegliwości jak chociażby zaparcia w ciąży czy gazy.

Nie wszystkie ćwiczenia są wskazane

Zanim zdecydujemy się na wybraną aktywność – powinnyśmy skonsultować swoją decyzję z naszym lekarzem prowadzącym.

Niestety chociaż ruch w ciąży to liczne zalety, nie każda aktywność jest wskazana. Przede wszystkim należy unikać wszelkiego rodzaju sportów związanych z ryzykiem odniesienia kontuzji czy przewrócenia się. Mowa tu o jeździe na rowerze, bieganiu, rolkach, tenisie, grach zespołowych czy surfingu. Niewskazana jest też ZUMBA czy inne tego typu intensywne treningi. Jeśli nawet do tej pory uprawiałaś którąś z tych dyscyplin w czasie ciąży powinnaś z niej zrezygnować, a najlepiej skonsultować tą decyzję ze swoim lekarzem prowadzącym.

Nordic Walking – zalety dla przyszłej mamy

Jeśli lekarz nie da przyzwolenia na Twoją ulubioną aktywność, zawsze możesz zastąpić ją jogą lub…zdecydować się na nordic walking. Jest to rodzaj marszu ze specjalnymi kijkami pozwalającymi na zaangażowanie większej ilości mięśni przy jednoczesnym odciążeniu stawów. Jakie korzyści może przynieść uprawianie tej dyscypliny w ciąży? Nordic walking zwalcza bóle kręgosłupa. W czasie marszu dochodzi do wzmocnienia mięśni grzbietu i obręczy barkowej, co niweluje bóle pleców. Odciąża stawy i wpływa dodatnio na ich ruchomość. Wpływa też pozytywnie na układ krążenia. Marsze zwalczają skurcze łydek i eliminują obrzęki nóg. Regularne treningi z kijkami zapobiegają też występowaniu cukrzycy ciążowej. Eliminują zgagę. Angażując dolne partie mięśni – zwłaszcza brzucha – mogą też zaprocentować łatwiejszym i mniej bolesnym porodem. W czasie marszu dochodzi do regulacji gospodarki hormonalnej. Ściślej mówiąc wysiłek pomaga w redukcji poziomu hormonów stresu, ale równocześnie mobilizuje organizm do zwiększonej produkcji tych odpowiedzialnych za dobry nastrój, czyli endorfin.

***
Reasumując: nordic walking to prosty przepis na zdrowie w czasie ciąży. Marsze wzmacniają organizm oraz wpływają korzystnie na psychikę i funkcjonowanie takich ważnych organów jak serce czy płuca.
Pamiętajcie też o jednym: mimo iż nordic walking jest zalecany kobietom w ciąży, zanim wybierzecie się na swój pierwszy marsz skonsultujcie tą decyzję ze swoim lekarzem prowadzącym. Zwłaszcza jeśli cierpicie na nadciśnienie, macie problemy z poziomem cukru lub wystąpiło u was lekkie krwawienie. Pamiętajcie też, żeby wybierać spokojne trasy i stopniowo zwiększać pokonywane dystanse. Nie zaszkodzi też, jeśli w czasie treningów będzie wam ktoś towarzyszył – obecność drugiej osoby tylko zwiększy wasze poczucie bezpieczeństwa.
Zaprawione w treningach z kijkami, możecie również wykorzystać je w czasie powrotu do formy po ciąży. Zabierając ze sobą pociechę – początkowo w chuście, z czasem w nosidełku – wpłyniecie też korzystnie na jej zdrowie, pomagając w zbudowaniu lepszej odporności i usprawnieniu wydolności rozwijającego się organizmu.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *