Nietypowe symptomy przeciążonego kręgosłupa

Bóle pleców to nie jedyny, chociaż najczęstszy sygnał, jaki wysyła nam przeciążony kręgosłup. Jest ich znacznie więcej. Zaalarmowani możemy sobie pomóc, zanim będzie za późno.

Co szkodzi naszemu kręgosłupowi?

Na obciążenie kręgosłupa pracujemy często latami. Nie zawsze jednak do końca zdajemy sobie z tego sprawę. Wieloletnie zaniedbania potrafią jednak wpłynąć negatywnie na komfort naszego życia. Czego nie lubi nasz kręgosłup? Przede wszystkim zbyt długiego siedzenia, ale również przebywania w jednej i tej samej pozycji. Unikanie aktywności fizycznej, także mu szkodzi. Kręgosłupowi szkodzą też sporadyczne treningi lub takie ponad siłę i miarę naszych możliwości. Kiedy dźwigamy zbyt ciężkie siatki z zakupami i nie dbamy o równomierne rozłożenie ciężaru, także szkodzimy kręgosłupowi.

Jakie sygnały wysyła przeciążony kręgosłup?

Ból pleców w dowolnym ich obszarze to podstawowy sygnał, który wysyła obciążony kręgosłup. Chwila relaksu może tu skutecznie pomóc.

O tym, że nasz kręgosłup został wyraźnie przeciążony, świadczą takie typowe dolegliwości, jak:

  • ból pleców;
  • drętwienie kończyn górnych i dolnych;
  • bóle głowy nieznanego pochodzenia.

Jednak o jego przeciążeniu świadczą także wszelkiego rodzaju osobliwe objawy. Zaliczamy do nich m.in. nietypowe bóle żeber, czyli takie, które pojawiają się tylko po jednej stronie lub promieniują do klatki piersiowej. Mogą się one pojawić, gdy zbyt dużo czasu spędzamy w niewłaściwej pozycji, na przykład opierając się na ręce. Nagłe pogorszenie wzorku lub słuchu także może być wywołane obciążeniem kręgosłupa. Zwłaszcza korzeni nerwowych. Innym nietypowym symptomem może być też rozpierający ból brzucha promieniujący do odbytu lub podobny do bólu miesiączkowego. W ten sposób „komunikuje się” z nami odcinek lędźwiowy. Obciąża go zbyt długie przyjmowanie jednej pozycji. Bóle w klatce piersiowej promieniujące do lewego barku i pleców, również mogą świadczyć o przeciążeniu kręgosłupa. W tym wypadku jest to jego odcinek piersiowy.

Jak w prosty sposób zadbać o kręgosłup?

Codzienny trening może pomóc w odciążeniu kręgosłupa. Możemy spacerować, pływać czy jeździć na rowerze, ale i…uprawiać jogę.

Powtarzające się symptomy potrafią skutecznie nas zniechęcić do aktywności. Odbierają też dobry humor i pochłaniają większość pozytywnej energii. Musimy wtedy podjąć działania, dzięki którym pomożemy swojemu kręgosłupowi. Najprostsze sposoby to:

  • stwarzanie sobie okazji do nawet najkrótszej aktywności fizycznej;
  • dbanie o dobre nawodnienie organizmu;
  • częste zmienianie pozycji – chociażby poprzez wstanie od biurka czy przespacerowanie się po pokoju.

Nasz kręgosłup lubi też relaksujące kąpiele oraz ciepłe okłady. Starajmy się również zachowywać pozycję wyprostowaną. Zamieńmy torbę na jedno ramię – na plecak. Unikajmy całodniowego biegania w szpilkach czy sztywnym obuwiu.

Opisane objawy mogą sugerować przeciążenie kręgosłupa, ale i sygnalizować poważną chorobę. Lepiej wtedy skonsultować się z lekarzem prowadzącym, który pozwoli pozbyć się wątpliwości.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *